21-15-9

21-15-9

In WODs komen vaak de magische getallen 21-15-9 terug; 21 reps, 15 reps en 9 reps van een oefening. 

21-15-9 is een van CrossFits meest kenmerkende trainingsschema’s. 

Maar waarom 21-15-9? De verklaring is briljant in al zijn eenvoud. 

De inmiddels verguisde bedenker en oprichter van CrossFit, Gregg Glassman, gaf ooit aan in een interview dat deze getallen afkomstig zijn van experimenten met verschillende schema’s. 

Bij de eerste benchmark-WOD die Glassman creëerde, de “Fran” (21/15/9 Thrusters and Pull ups for time) ontdekte hij na veel experimenteren dat het 21-15-9 schema het schema is dat de atleet het beste in staat stelt met zijn verval van brandstof in de spieren om te gaan: je doet de eerste set van 21, als je vervolgens de set van 15 doet is je brandstof inmiddels zo ‘verbruikt’  dat 15 bijna net zo hard aanvoelt als 21. 

En die laatste 9, die kosten je net zoveel moeite als de vorige 15.  

Maar dan ben je wel klaar! 

Pas je dit schema regelmatig toe dan ben je steeds beter in staat om je brandstof in de spieren efficiënter te gebruiken en sneller aan te vullen.  

In CrossFit is niets random. 

Niets wordt zomaar bedacht, niets is uit de lucht gegrepen. 

Alles houdt verband met elkaar en achter elke beweging zit een gedachte.  

In de komende periode zullen we hier meer ingaan op al deze onontdekte verbanden, zodat het voor jou tijdens je WOD nog duidelijker wordt waarom je doet wat je doet. 

Hou de site in de gaten! 

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Style switcher RESET
Color scheme